dc.contributor.author | سعيداني, امحمد | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T15:11:05Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T15:11:05Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.other | THDR658-006 | |
dc.identifier.uri | http://193.194.79.39:81/dspace.univ-tissemsilt.dz/handle/123456789/192 | |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى معرفة أثر المسؤولية الاجتماعية بأبعادها) المسؤولية الاقتصادية، المسؤولية
القانونية، المسؤولية الأخلاقية، والمسؤولية الخيرية( في تعزيز الولاء التنظيمي لدى العاملين بأبعاده
)الولاء العاطفي، الولاء الخيري، والولاء المستمر( في المنظمات، مع الإشارة إلى فرع صيدال للمضادات
الحيوية بالمدية.
لتحقيق الأهداف المرجوة أجريت هذه الدراسة على عينة مكونة من 267موظفا يعملون بفرع
المضادات الحيوية، حيث تم إستخدام المنهج الوصفي التحليلي، عن طريق استبانة شملت )(93فقرة
كأداة لجمع المعلومات، وتم استخدام العديد من الأساليب الإحصائية منها تحليل الانحدار الخطي البسيط
والمتعدد وبعد تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
SPSSإصدار 22و 22لإجراء المعالجات الإحصائية المناسبة لما وضعت الدراسة من أجله، توصلت
الدراسة إلى عدد من النتائج كان أهمها:
أن أثر المسؤولية الاجتماعية بأبعادها المختلفة في فرع المضادات الحيوية بالمدية على الولاء
التنظيمي للعاملين إيجابي وبنسبة متوسطة، في حين كان تأثير كل بعد على حدا من أبعاد المسؤولية
الاجتماعية على أبعاد الولاء التنظيمي بشكل منفرد يتفاوت في النسبة ما بين نسبة ضعيفة، متوسطة
ومقبولة، بينت أن البعد القانوني للمسؤولية الاجتماعية ليس له أي تأثير على البعد الأخلاقي للولاء
التنظيمي | ar |
dc.description.abstract | The study aimed to know the impact of social responsibility in its
dimensions (economic responsibility, legal responsibility, moral responsibility,
and charitable responsibility) in enhancing organizational loyalty among
workers in its dimensions (emotional loyalty, charitable loyalty, and continuous
loyalty) in organizations.
To achieve the desired aims, this study was conducted on a sample of 267
employees working in the Antibotic branch, the study used the descriptive and
analytical approach, and the researcher also relied on a questionnaire that
included (39) items as a tool to collect information, and many statistical
methods were used, including simple and multiple linear regression analysis
and after analyzing the data, And testing hypotheses using SPSS version 22 and
25 to conduct the appropriate statistical treatments for what the study was
designed for, the study reached a number of results, the most important of
which were:
The effect of social responsibility in its various dimensions in the
antibiotics branch in the range on the organizational loyalty of employees is
positive and moderate, while the effect of each dimension on one of the
dimensions of social responsibility on the dimensions of organizational loyalty
individually varies in the ratio between a weak, medium and acceptable
percentage. The legal dimension of social responsibility has no bearing on the
ethical dimension of organizational loyalty | |
dc.subject | المسؤولية الاجتماعية، المسؤولية الاقتصادية، المسؤولية القانونية، المسؤولية الأخلاقية، المسؤولية الخيرية، الولاء العاطفي، الولاء الخيري، الولاء المستمر | ar |
dc.subject | economic responsibility, legal responsibility, moral responsibility, and charitable responsibility, Emotional loyalty, charitable loyalty, ongoing loyalty. | en_US |
dc.title | أثر تبني المسؤولية الاجتماعية في تعزيز الولاء التنظيمي لدى العاملين –دراسة حالة - | ar |
dc.type | Book chapter | en_US |