دور القيادة الإبداعية في تحقيق التميز لمنظمات الأعمال المعاصرة - دراسة حالة شركة اوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر -
حاويات
الخلاصة
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور القيادة الإبداعية في تحقيق التميز المنظمي في شركة أوريدو القطرية
للاتصالات بالجزائر ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتصميم استبانة شملت ( )30فقرة لجمع المعلومات
الأولية من عينة الدراسة المكونة من ( )40مفردة، وفي ضوء ذلك جرى جمع وتحليل البيانات واختبار الفرضيات
باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ،SPSSوتم استخدام العديد من الأساليب الإحصائية لتحقيق
أهداف الدراسة، ومنها تحليل الإنحدار البسيط والمتعدد، وبعد إجراء عملية التحليل لبيانات الدراسة وفرضياتها
توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها:
.1وجود اثر ذو دلالة معنوية للأصالة في تحقيق التميز القيادي والتميز الخدمي عند مستوى ( )0.05في شركة
اوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر.
.2وجود اثر ذو دلالة معنوية للطلاقة في تحقيق التميز القيادي والتميز الخدمي عند مستوى ( )0.05في شركة
اوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر.
.3وجود اثر ذو دلالة معنوية للمرونة في تحقيق التميز القيادي والتميز الخدمي عند مستوى ( )0.05في شركة
اوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر.
.4وجود اثر ذو دلالة معنوية للحساسية للمشكلات في تحقيق التميز القيادي والتميز الخدمي عند مستوى
( )0.05في شركة اوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر.
وقد أوصت الدراسة بما يلي:
- تعزيز اهتمام شركة أوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر بعنصر الإبداع من أجل الوصول إلى الريادة والتميز.
- السعي من قبل الإدارة العليا لشركة أوريدو القطرية للاتصالات بالجزائر باستمرار إلى تحقيق مركز تنافسي جيد.
- العمل على تعزيز ورفع من القدرات الإبداعية لقيادات الشركة من خلال إلحاقهم بالدورات التدريبية في مجال
القيادة ولاسيما القيادة الإبداعية The study aimed to identify the role of creative leadership in achieving
organizational excellence in the Qatari Ooredoo Telecom Company in Algeria,
and to achieve the objectives of the study, the researcher designed a
questionnaire that included (30) items to collect primary information from the
study sample consisting of (40) items, and in light of this data was collected and
analyzed. And testing hypotheses using the Statistical Package for Social
Sciences (SPSS), and many statistical methods were used to achieve the
objectives of the study, including simple and multiple regression analysis, and
after conducting the analysis process for the study data and its hypotheses, the
study reached a number of results, most notably:
1. The presence of a semantic effect of authenticity in achieving leadership
excellence and service excellence at the level of (0.05) in the Qatar Ooredoo
Telecom Company in Algeria.
2. The presence of a semantic effect of fluency in achieving leadership
excellence and service excellence at the level of (0.05) in the Qatar Ooredoo
Telecom Company in Algeria.
3. The presence of a semantic effect of flexibility in achieving leadership
excellence and service excellence at the level of (0.05) in the Qatar Ooredoo
Telecom Company in Algeria.
4. The presence of a significant impact of moral sensitivity to problems in
achieving leadership excellence and service excellence at the level of (0.05)
in the Qatar Ooredoo Telecom Company in Algeria.
The study recommended the following:
- Enhancing the interest of the Qatari Ooredoo Telecommunications Company
in Algeria in the element of creativity in order to reach leadership and
excellence.
- The pursuit by the senior management of Ooredoo Qatar Telecom in Algeria
continuously to achieve a good competitive position.
- Work to enhance and raise the creative capabilities of the company's leaders
by enrolling them in training courses in the field of leadership, especially
creative leadership