اثر الخداع التسويقي في سوق الخدمات على الصورة المدركة للعميل - دراسة حالة سوق هاتف النقال الجزائري -
حاويات
- تسويق خدمات [3]
الخلاصة
تسعى ابؼؤسسات في كقتنا الراىن إلذ برقيق النجاح كالبقاء في ظل اشتداد ابؼنافسة، كىذا ما فرض عليها
التميز في عناصر ابؼزيج التسويقي حتى لو تطلب الأمر الكذب كالتضليل للحصوؿ على ىذه ابؼيزة ،كلكن قد
برقق ابؼؤسسة أىدافها في الأجل القصتَ معتمدة على مبدأ اضرب كاىرب كىذا ابؼبدأ لا يصلح في عالد الأعماؿ
نتيجة التطورات التي بسيزت بها الساحة العابؼية في معظم القطاعات الاقتصادية .
يهدؼ ىذا البحث إلذ دراسة أثر ابػداع التسويقي أبأعاده في سوؽ ابػدمات على الصورة ابؼدرةة للعميل،
كذلك قصد معرفة موقف العميل أعد عملية الشراء كإدراةو للمنتج كمعرفة موقفو من ابؼسؤكلتُ بحمايتو من بفارسة
ابػداع، خاصة كأنو بهد صعوأة في الاختيار أتُ البدائل ابؼتاحة كقد يتخذ العميل قرار في ظل تزكيده بدعلومات
غتَ حقيقية كىذا ابػداع لا يقتصر على العميل الذم مسو ابػداع كإبما نتيجة للكلمة ابؼنطوقة كأثرىا على العوامل
الشخصية لسلوؾ العملبء
فابػداع التسويقي يعد أمرا مثتَا للجدؿ، في ظل تعدد تشكيلبت ابؼنتجات، كىذا ماسهل على مؤسسات
خداع العميل أشتى الطرؽ أفضل ابؼنافسات التي تعيشها، بفا جعلها تسعى لبناء صورة متميزة عن غتَىا كإتباع
أساليب بسكنها من الدفاع عن مكانتها قصد برقيق الرأح السريع ،إذف فهو ظاىرة غتَ حضارية كغتَ أخلبقية
ينبغي الوقوؼ علي معظم جوانبو فيما بىص الباءات السبعة، كالتصدم لو من خلبؿ بصعيات بضاية ابؼستهلك
كتوعيتو.
كمن أجل الوقوؼ على أثر ابػداع التسويقي في سوؽ خدمة ىاتف النقاؿ ابعزائرم لعملبء جازم قدمنا
استقصاء لعينة تتكوف من 300مفردة قصد معرفة أرائهم حوؿ ابػداع التسويقي كقد توصلنا لوجود علبقة قوية
أتُ ابػداع التسويقي كالصورة ابؼدرةة لدل العينة كفق العلبقة الرياضية بؼعادلة الابكدار:
Y=8.200+0.355X Organizations are currently striving to achieve success and survival in light of the
intensification of competition, and this is what has imposed on them excellence in the elements of
the marketing mix, even if it requires lying and deception to obtain this benefit, but the
organization may achieve its goals in the short term based on the principle of hit and run, This
principle is not valid in the business world as a result of the developments that characterized the
global arena in most economic sectors.
This research aims to study the impact of marketing deception in its dimensions in the
service market on the perceived image of the customer, in order to know the customer’s position
after the purchase process and his awareness of the product and know his position on the officials
to protect him from practicing deception, especially since he finds it difficult to choose between
the available alternatives, and the customer may make a decision in light of providing him with
false information, and this deception is not limited to the customer who touched him, but rather
as a result of the word of mouth and its impact on the personal factors of customer behavior.
Marketing deception is a controversial matter in light of the multiplicity of product
formations, and this makes it easier for organizations to deceive the customer in various ways
thanks to the competitions they live in, which made them strive to build a distinct image from
others and follow methods that enable them to defend their position in order to achieve quick
profit, then it is an uncivilized and unethical phenomenon Most of its aspects with regard to the
7P should be identified and addressed through consumer protection and awareness organizations.
In order to determine the impact of marketing deception on the Algerian mobile phone service
market for Djezzy customers, we conducted a survey of a sample consisting of 300 items in order
to know their opinions about marketing deception. We found a strong relationship between
marketing deception and the perceived image of the sample according to the mathematical
relationship of the regression equation:
Y=8.200+0.355X