دور التشخيص الاستراتيجي في بناء مقومات الإبداع والابتكار في المؤسسة الاقتصادية - دراسة حالـــة -
حاويات
- إدارة أعمال [10]
الخلاصة
سعت هذه الدراســـة إلى تحديد دور التشخيص الإستاييي ي ناء قومقء الإندا والانتكءر ي المؤسسة
الإقتصءدية بميمع صيدال نءلمدية، و قد تحدد الدراســـة بمتغير قستول تمثل ي التشخيص الإستاييي نبعديه
(التشخيص الإستاييي الداخل، التشخيص الإستاييي الخءرج ،) و قتغير يءنــــــع ي الإندا و الانتكءر نأنعءده
(حل المشءكل واتخءذ الورار، الوءنلية على التغيير، روح المجءزفة، سعة الايصءلا ، يشييع الإندا و الانتكءر)،
ولتحويق أهداف الدراســة تم يصميم الاستبءنة لغرض جمع البيءنء قن أفراد العياة، ونلغ عددهء ( ، )400والتي تمثل
المجتمع نأكملـــــــه، وتم استخدام البرنءقج الإحصءئ للعلمم الاجتمءعيـــــــة SPSSلتحليل نيءنء الاستبءنة، اعتمءدا
على المتمسطــــء الحسءنية و قعءقل الاريبءط و غيرهـــــــء قن الأسءليب الإحصءئيـــــــة الأخرى، و قد يمصلت الدراســــــة
إلى أن، هاءك دور للتشخيص الإستاييي % 78.3ي ناء قومقء الإندا و الانتكءر بميمع صيدال نءلمدية. This study aims to determine the role of strategic diagnosis in building the
creativity and innovation of the economic pharmaceutical company saidal in
Médéa. The study identified an independent variable in the strategic diagnosis in
its two dimensions. (Internal strategic diagnosis, external strategic diagnosis), and
a variable in innovation and innovation in its dimensions (Problem-solving and
decision-making, changeability, risk-taking, communication capacity,
encouragement of creativity and innovation) in order to reach the main objective of
the study, the resolution was designed to collect data from the sample population.
The number reached (400 sample), representing the entire community, Statistical
Product and Service Solutions program (SPSS) was used to analyze resolution
data, based on arithmetic averages, correlation coefficient and other statistical
methods. The study found that there is a role for the 78.3% strategic diagnosis in
building creativity and innovation in the pharmaceutical company Saidal