dc.contributor.author | زغدي, السعيد | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T16:11:57Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T16:11:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.other | THDR658-017 | |
dc.identifier.uri | http://193.194.79.39:81/dspace.univ-tissemsilt.dz/handle/123456789/206 | |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى التزام مؤسسة صومام بالممارسات الأخلاقية في التسويق
والمتعلقة منها بعناصر المزيج التسويقي من خلال (أخلاقيات المنتج، أخلاقيات التسعير، أخلاقيات التوزيع
وأخلاقيات الترويج)، كما هدفت إلى تقييم أثر التزام المؤسسة المبحوثة بالممارسات الأخلاقية في التسويق
على صورتها الذهنية لدى المستهلكين، وقد تحددت الدراسة بمتغير مستقل متَثل في الممارسات الأخلاقية في
التسويق بمختلف أبعادها، ومتغير تابع تَثل في الصورة الذهنية للمؤسسة لدى المستهلكين، ولتحقيق
أهداف الدراسة واختبار فرضياتها تم توزيع 525استبانه على عينة من المستهلكين لمنتجات مؤسسة
صومام عبر مناطق مختلفة من الجزائر، وقد تَت الاستعانة ببرنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
) (SPSSفي عملية تحليل بيانات الاستبيان. وتوصلت الدراسة إلى أن مؤسسة صومام قد أظهرت مستوى
التزام مرتفع بأخلاقيات التسويق في عناصر المزيج التسويقي، كما أظهرت النتائج وجود أثر معنوي لالتزام
المؤسسة المبحوثة بالممارسات الأخلاقية في التسويق على صورتها الذهنية لدى المستهلكين عند مستوى
دلالة ،α ≤ 0.05وتبين أن أكثر العناصر قوة من حيث التأثير كانت لأخلاقيات الترويج، ثم بدرجة أقل
لكل من أخلاقيات المنتج والتسعير والترويج على التوالي، كما توصلت الدراسة إلى نتيجة تفيد بوجود فروق
في اتجاهات أفراد العينة نحو واقع الممارسات الأخلاقية في التسويق والتي تُعزى لبعض المتغيرات الديموغرافية
وذلك عند مستوى دلالة .α ≤ 0.05وقد أوصت الدراسة بأهمية ضبط الأسس والقواعد الأخلاقية المن ّظمة
للعمل التسويقي داخل المؤسسة خاصة ما تعلق منها بعناصر المزيج التسويقي، والتأكيد على أهمية صياغة
مواثيق ومدونات أخلاقية تحدد وتضبط السلوكيات الصحيحة والمقبولة في الأنشطة التسويقية للمؤسسة
والتي من شأنها ضمان بلوغ رسالة المؤسسة وتحقيق رؤيتها الإستراتيجية | ar |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to present the extent to which soumam company
is committed to the ethical marketing practices through the components of
marketing mix that include (product ethics, price ethics, distribution ethics and
promotion ethics). The study also aimed to analyze the effect of ethical
marketing practices of the company on its mental image from consumers
perspective. Ethical marketing practices and its components represent the
independent variables of the study, while the dependent variable is represented
by the mental image of the company among consumers. To meet the objectives
of the study and test its hypotheses, survey questionnaires were distributed to a
sample of 525 consumers of soummam’s products across the different regions of
Algeria. SPSS was used to analyze the data. The results showed that soummam
company has revealed a high level of commitment toward ethical marketing
through marketing mix components. The results also indicated that there is a
significant effect of the company’s commitment toward ethical marketing
practices on consumers mental image at significance level of 0.05. Furthermore
the findings demonstrated that promotion ethics were the highest effect size, and
it is followed by product ethics, pricing ethics, and distribution ethics
respectively. The findings of the study also stated that there are statistically
significant differences in consumers perceptions toward ethical marketing
practices based on some of the demographic variables at significance level of
0.05.The study suggested that the ethical rules and foundations organizing
marketing process in the company have to be controlled, especially those
relevant to the marketing mix components. Moreover, it is important to
formulate ethical standards and codes that set and determine the right and
acceptable behaviors in the marketing process, which would ensure the
achievement of the company’s mission and strategic vision. | |
dc.subject | المسؤولية الاجتماعية، أخلاقيات التسويق، المزيج التسويقي، الصورة الذهنية | ar |
dc.subject | Social responsibility, Marketing ethics, Marketing mix, the mental image | en_US |
dc.title | الممارسات الأخلاقية في التسويق وتأثيرها على الصورة الذهنية للمؤسسة - دراسة ميدانية لعينة من مستهلكي منتجات مؤسسة صومام للحليب ومشتقاته - | ar |
dc.type | Book chapter | en_US |