دور الفيسبوك في التأثير على القرار الشرائي للمستهلك النهائي -حالة منتجات كوندور أنموذجا-
Collections
- تسويق دولي [3]
Abstract
هدفت الدراسة الى التعرف على اثر الفيسبوك على القرار الشرائي للمستهلك النهائي لمنتوجات كوندور
من خلال ابعاد التسويق عبر الفيسبوك والمتمثلة في (المنتج ،التسعير ،الترويج،التوزيع )ولتحقيق اهداف
الدراسة واختبار فرضياتها اختيرت عينة عشوائية بسيطة مكونة من 402فردا من مستهلكي منتوجات
كوندور من خلال استبيان الكتروني تم وضعه على منصات التواصل الاجتماعي ، وتم استخدام برنامج
) (Spss V26في عملية التحليل الإحصائي ، وقد توصلت الدراسة الى وجود اثر لابعاد التسويق عبر
الفيسبوك على القرار الشرائي للمستهلك النهائي لمنتاات كوندور عند مستو دلالة ، α ≤ 0.05كما
توصلت الدراسة الى عدم وجود تباين في متغيرات الدراسة تعز للمتغيرات الديمغرافية عند مستو الدلالة
. α ≤ 0.05
واوصت الدراسة بضرورة تركيز مؤسسة كوندور على صفحة الفيسبوك في استراتجيتها التسويقية لانها الشبكة
الاكثر اقبال من طرف المستخدمين ، كما يجب على مؤسسة كوندور ان تاخذ بعين الاعتبار القدرة الشرائية
للمستهلك The study aimed to identify the impact of Facebook on the purchasing
decision of the final consumer for Condor products through the dimensions of
marketing via Facebook represented in (product, pricing, promotion,
distribution) and to achieve the objectives of the study and test its hypotheses.
A simple random sample of 402 consumers of Condor products was selected
through An electronic questionnaire was placed on social media platforms and
a program was used (Spss V26) in the process of analysis, and the study found
an effect of the dimensions of marketing through Facebook on the purchasing
decision of the final consumer on Condor products α ≤ 0.05 at the significance
level α ≤ 0.05.
The study recommended that the Condor Foundation should focus on the
Facebook page in its marketing strategy because it is the most popular network
for users, and the Condor Foundation should take into account the purchasing
power of the consumer.