• English
    • العربية
    • français
  • English 
    • English
    • العربية
    • français
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • C- Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion - كلية العلوم الاقتصادية التجارية و علوم التسيير
  • Département de Sciences Commerciales - قسم العلوم التجارية
  • - رسائل الدكتوراه
  • تسويق دولي
  • View Item
  •   DSpace Home
  • C- Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion - كلية العلوم الاقتصادية التجارية و علوم التسيير
  • Département de Sciences Commerciales - قسم العلوم التجارية
  • - رسائل الدكتوراه
  • تسويق دولي
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

الممارسات الأخلاقية في التسويق وتأثيرها على الصورة الذهنية للمؤسسة - دراسة ميدانية لعينة من مستهلكي منتجات مؤسسة صومام للحليب ومشتقاته -

Thumbnail
View/Open
الممارسات الأخلاقية في التسويق وتأثيرها على الصورة الذهنية للمؤسسة دراسة ميدانية لعينة من مستهلكي منتجات مؤسسة صومام للحليب ومشتقاته - (3.869Mb)
Date
2022
Author
زغدي, السعيد
Metadata
Show full item record
URI
http://193.194.79.39:81/dspace.univ-tissemsilt.dz/handle/123456789/206
Collections
  • تسويق دولي [3]
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى التزام مؤسسة صومام بالممارسات الأخلاقية في التسويق والمتعلقة منها بعناصر المزيج التسويقي من خلال (أخلاقيات المنتج، أخلاقيات التسعير، أخلاقيات التوزيع وأخلاقيات الترويج)، كما هدفت إلى تقييم أثر التزام المؤسسة المبحوثة بالممارسات الأخلاقية في التسويق على صورتها الذهنية لدى المستهلكين، وقد تحددت الدراسة بمتغير مستقل متَثل في الممارسات الأخلاقية في التسويق بمختلف أبعادها، ومتغير تابع تَثل في الصورة الذهنية للمؤسسة لدى المستهلكين، ولتحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضياتها تم توزيع 525استبانه على عينة من المستهلكين لمنتجات مؤسسة صومام عبر مناطق مختلفة من الجزائر، وقد تَت الاستعانة ببرنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ) (SPSSفي عملية تحليل بيانات الاستبيان. وتوصلت الدراسة إلى أن مؤسسة صومام قد أظهرت مستوى التزام مرتفع بأخلاقيات التسويق في عناصر المزيج التسويقي، كما أظهرت النتائج وجود أثر معنوي لالتزام المؤسسة المبحوثة بالممارسات الأخلاقية في التسويق على صورتها الذهنية لدى المستهلكين عند مستوى دلالة ،α ≤ 0.05وتبين أن أكثر العناصر قوة من حيث التأثير كانت لأخلاقيات الترويج، ثم بدرجة أقل لكل من أخلاقيات المنتج والتسعير والترويج على التوالي، كما توصلت الدراسة إلى نتيجة تفيد بوجود فروق في اتجاهات أفراد العينة نحو واقع الممارسات الأخلاقية في التسويق والتي تُعزى لبعض المتغيرات الديموغرافية وذلك عند مستوى دلالة .α ≤ 0.05وقد أوصت الدراسة بأهمية ضبط الأسس والقواعد الأخلاقية المن ّظمة للعمل التسويقي داخل المؤسسة خاصة ما تعلق منها بعناصر المزيج التسويقي، والتأكيد على أهمية صياغة مواثيق ومدونات أخلاقية تحدد وتضبط السلوكيات الصحيحة والمقبولة في الأنشطة التسويقية للمؤسسة والتي من شأنها ضمان بلوغ رسالة المؤسسة وتحقيق رؤيتها الإستراتيجية
 
The purpose of this study is to present the extent to which soumam company is committed to the ethical marketing practices through the components of marketing mix that include (product ethics, price ethics, distribution ethics and promotion ethics). The study also aimed to analyze the effect of ethical marketing practices of the company on its mental image from consumers perspective. Ethical marketing practices and its components represent the independent variables of the study, while the dependent variable is represented by the mental image of the company among consumers. To meet the objectives of the study and test its hypotheses, survey questionnaires were distributed to a sample of 525 consumers of soummam’s products across the different regions of Algeria. SPSS was used to analyze the data. The results showed that soummam company has revealed a high level of commitment toward ethical marketing through marketing mix components. The results also indicated that there is a significant effect of the company’s commitment toward ethical marketing practices on consumers mental image at significance level of 0.05. Furthermore the findings demonstrated that promotion ethics were the highest effect size, and it is followed by product ethics, pricing ethics, and distribution ethics respectively. The findings of the study also stated that there are statistically significant differences in consumers perceptions toward ethical marketing practices based on some of the demographic variables at significance level of 0.05.The study suggested that the ethical rules and foundations organizing marketing process in the company have to be controlled, especially those relevant to the marketing mix components. Moreover, it is important to formulate ethical standards and codes that set and determine the right and acceptable behaviors in the marketing process, which would ensure the achievement of the company’s mission and strategic vision.
 

Copyright © 2022 | Tissemsilt University | Catalogue-Biblio | Moodle~E-learning | FaceBook
Contact Us | Send Feedback

@univ.tis@univ.tis
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Copyright © 2022 | Tissemsilt University | Catalogue-Biblio | Moodle~E-learning | FaceBook
Contact Us | Send Feedback

@univ.tis@univ.tis